Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement of onze cookieverklaring voor meer informatie.

18-Apr-2019

Rashid is een zorg professional die al jaren bij ons actief is

Rashid is een zorg professional die al jaren bij ons actief is

Rashid is een zorgprofessional die al jaren bij ons actief is, hij schrijft een stuk over het werken voor een bemiddelingsbureau en wat er zo fijn is aan flexen, ook geeft hij tips en trucs over het flexwerken.

Het werken voor een uitzendbureau is zo leuk omdat je continue geprikkeld wordt om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Hier door wordt je horizon verbreed.
Er zijn namelijk zoveel verschillende organisaties die samen werken met de Care4 Group. Met allemaal verschillende werkstijlen en methodieken. Het is aan jou om er wat van te maken.Je bent tenslotte het visitekaartje van het uitzendbureau, jij bepaalt wat voor indruk er van het uitzendbureau wordt achtergelaten bij de klant.

Er wordt van je verwacht dat je flexibel bent, dat is iets waar wel wat van je gevraagd wordt, maar het is aan jou hoe je daar mee omgaat. Vaak is het dan omdenken. 

Het is in de zorg namelijk vaak een chaos, dat is zo dat blijft zo en dat zal ook nooit veranderen en als jij je daar niet meer druk om maakt geeft dat een enorme vrijheid. Die chaos is niet jouw probleem. Jij draait je dienst en maakt er het beste van.

Het is in de zorg namelijk vaak een chaos, dat is zo dat blijft zo en dat zal ook nooit veranderen en als jij je daar niet meer druk om maakt geeft dat een enorme vrijheid. Die chaos is niet jouw probleem. Jij draait je dienst en maakt er het beste van. 

Onthoud daarbij dat het kan voorkomen dat je op een chaotische werkplek aankomt, het kan het tegenoverstelde zijn van wat je verwachtte, laat je verwachtingen dan los. Ga in overleg met je collega in veel gevallen een vaste maar dat kan ook een invaller zijn. Kijk wat je kunt doen om de werkdruk bij de collega weg te nemen. Onthoud daarbij dat jij niet meer kan doen dan wat binnen je macht ligt, geef daarbij ook je grenzen aan en wees transparant. Probeer ook niet onzeker te zijn daarin. Jij bent namelijk niet voor niets gevraagd om te komen, dus je voegt altijd wat toe. Vraag de collega wat er van je verwacht wordt deze dienst, dat geeft de collega een gevoel dat jij een actieve bijdrage kan leveren. Bied dan aan om bijvoorbeeld in het geval van groepswerk de maaltijd te verzorgen. Daarbij doe je wat en je bent aanwezig. Wees in het werk altijd jezelf, maak je niet druk over de cliënten die komen vanzelf wel. 

Vraag tijdens de overdracht als er bijvoorbeeld 8 cliënten zijn of er specifieke dingen zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Maak per cliënt een of twee regels met eventuele beperkingen, agressie en sociaal emotioneel niveau. Zo voorkom dat je allerlei privacy gevoelige dossiers moet inkijken. 

Als het een verzorgende afdeling is neem met je collega de cliënten door, houd hierbij rekening met de bejegening zeker als het verzorgende taken zijn. Ook als je op de kamers van cliënten komt. Je komt tenslotte als vreemde in hun huis. Dus altijd vragen of je verder mag komen, net alsof je voor het eerst bij iemand aanbelt.

Kijk daarom met de collega, wie wat doet en ga indien mogelijk samen met de collega bij de bewoners langs, je kan je laten introduceren door een vaste collega  zodat de bewoners weten dat je komt. Dit zal niet altijd mogelijk zijn in de praktijk.

Daar kan jij ook het verschil in maken, wees flexibel. Niet alle bewoners zullen vragen wat er op dat moment noodzakelijk is en proberen om afspraken te veranderen. Ga dan uit van de basisbehoefte; eten medicijnen en hygiëne. Maak je niet te druk als het niet lukt. Meld het aan de collega en ga door naar de volgende cliënt. Noteer alles en geef het door aan de collega.

Als er situaties zijn die voor jou niet werkbaar zijn ga dan in overleg met je collega.
Schaam je er niet voor, wees niet onzeker, communicatie is je kracht. Als je er niet uitkomt met de collega, neem dan contact op met het uitzendbureau, wees transparant. Dan zal de collega zich ook niet gepasseerd voelen. Probeer wel altijd je dienst af te maken onthoud je blijft het visite kaartje van het uitzendbureau. Als je tegen dingen aanloopt op het persoonlijk vlak en je ziet dat het niet met het werk te maken heeft, maar met je eigen grenzen. Dan kan je natuurlijk ook rechtstreeks met de intercedent bellen. 

Als je ergens alleen werkt en je komt in situaties waarin je ruggespraak nodig hebt, schroom dan niet om de bereikbare dienst te bellen en te overleggen. Vaak weet je wel hoe je moet handelen. Als jij in overleg met de bereikbare dienst je manier van handelen uitlegt en welke stappen je wilt zetten, dan heb je altijd een back up. 

Zo blijft je manier van werken transparant en helder. Alles wat je doet moet je tenslotte kunnen uitleggen en met gezond verstand kom je al heel ver. 

Het fijne van uitzendkracht zijn is dat je weinig tot geen administratie hebt, je kan er echt zijn voor de cliënten. Wellicht af en toe een korte overdracht op de computer en daar blijft het bij. Ook de enorme vrijheid die je hebt omdat jij de regie over je eigen rooster hebt;  jij bepaald wanneer en waar je werkt. 

Als je werkt voor het uitzendbureau, ben je volledig eigen baas. Vergeet nooit dat het uitzendbureau ook jounodig heeft om te kunnen bestaan. Dus maak er het beste van, jij bent tenslotte het visitekaartje. Word je naar een nieuwe klant gestuurd vertel, geef dan een terugkoppeling aan Care4 Group. Ze moeten er meer mensen heen sturen. Dus moeten ze weten wat voor werkplek het is en dat kunnen ze het beste van jou horen, want jij hebt het echt ervaren! 

De voordelen van het werken bij een bemiddelingsbureau zoals de Care4 Group:

  • Geen gedoe met vrije dagen, jij hebt volledig de regie.
  • Er is weinig tot geen administratie.
  • Je neemt het werk niet snel mee naar huis, er is namelijk geen ik moet dit nog en ik moet dat nog in de volgende dienst etc.
  • Continu weer nieuwe uitdagingen.

Rashid (zorgprofessional Care4 Group)