Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement of onze cookieverklaring voor meer informatie.

01-Jul-2020

Stefanie Hurenkamp over de coronacrisis: 

‘Iedereen gezond houden, en onze dienstverlening laten doorgaan! Dat is de grote uitdaging waar wij nu voor staan.’

Terugblik 
‘Waar je als dienstverlener in de zorg allemaal tegenaan loopt in deze rare coronatijd? Nou, dat is behoorlijk veel, kan ik je vertellen! Want we leven in een bizarre tijd met bizarre dilemma’s. Op het werk en privé. Sinds de lockdown staat Care4 Group elke dag opnieuw voor grote uitdagingen. We moeten constant schakelen om ons werk – het plaatsen van uitzendkrachten, detachanten en zzp’ers – goed te kunnen blijven doen. Dat was (en is nog) dag in dag uit een grote puzzel. 

Voortdurend informeren wij onze interne en externe medewerkers over de ontwikkelingen. En werken volgens de RIVM-richtlijnen. Blijven communiceren vinden wij heel belangrijk. Werken met korte lijnen en snel schakelen ook. Dat deden we altijd al, en zullen we zeker blijven doen. Want dat is onze kracht. 

Wij zijn altijd bereikbaar gebleven voor onze opdrachtgevers. We mochten elkaar natuurlijk niet live ontmoeten, maar uitsluitend digitaal. Dat maakt écht contact soms best lastig. Face-to-face werkt nu eenmaal sneller. Dan komt het erop aan hoe creatief je bent. Creatief binnen het beleid van de betreffende opdrachtgever.’

Thuiswerken
Gelukkig hadden wij vlak voor de persconferentie van half maart (de aankondiging van de slimme lockdown) al geregeld dat alle kantoormedewerkers waar nodig vanuit huis konden werken. Het was even snel schakelen en veel regelen om alles te faciliteren, maar onze dienstverlening kon gewoon doorgaan! Wel op een heel andere manier dan we gewend waren. Ineens ging alles digitaal, want fysiek afspreken met kandidaten en klanten was natuurlijk niet mogelijk.’

Dilemma’s 
‘Kwam er voor het ene dilemma een oplossing, dan diende het volgende dilemma zich al aan… Om corona buiten te houden, sloten sommige zorgorganisaties van de ene op de andere dag hun deuren. Ook voor onze externe zorgmedewerkers! Andere zorginstellingen wilden exclusiviteit: externe zorgmedewerkers die uitsluitend voor díe zorginstelling werken. 

Je wil graag je steentje bijdragen, maar dat moet dan wel kunnen. En ook nog eens veilig kunnen. Het vereist dan ook de nodige creativiteit om onze zorgprofessionals op de juiste manier aan het werk te krijgen binnen de geldende richtlijnen van zorginstellingen.

Er zijn ook persoonlijke dilemma’s. Want waar doe je goed aan in deze tijd? En hoe blijft iedereen gezond? Sommige flexkrachten willen nu juist heel graag werken. Anderen juist niet, omdat ze bijvoorbeeld zelf bepaalde klachten hebben of familie met een verhoogd risico. In het begin was er helaas onvoldoende beschermingsmateriaal beschikbaar, waardoor uitzendkrachten minder enthousiast waren om aan de slag te gaan.’

Persoonlijk
‘Mijn zwangerschapsverlof en eerste paar weken als moeder zagen er heel anders uit dan ik me had voorgesteld. Kraamvisite mocht op een gegeven moment niet meer langskomen, evenals een groot aantal collega’s. 

Ik zou aanwezig zijn op de achtergrond, maar ben in de praktijk slechts één week – rondom de geboorte van mijn zoon – niet beschikbaar geweest. Door corona bleef het contact met collega’s zeer intensief. Er was zoveel te regelen. Elke dag opnieuw bekeken we waar de kansen lagen en hoe wij hier het beste op konden inspringen. En na elke persconferentie schakelde ik met Louisa, mijn compagnon, wat de consequenties waren voor onze organisatie.’

En nu?
‘Door de versoepeling van de coronamaatregelen komt de maatschappij langzaam op gang. Ook de zorgsector. Vanaf 15 juni mocht er al meer bezoek komen in verpleeghuizen, en vanaf 1 juli mag er nog meer. We mogen weer fysiek afspreken bij klanten en met kandidaten. Uiteraard op anderhalve meter afstand en met de nodige hygiënemaatregelen om coronaproof te kunnen werken! Zo hopen we dat iedereen gezond blijft, en onze persoonlijke en servicegerichte dienstverlening gewoon kan doorgaan!’

Uitdagingen 
‘Elke dag proberen wij de puzzelstukjes op de juiste plek te krijgen. Best lastig, want iedere zorgorganisatie heeft een eigen beleid. Bijvoorbeeld geen extern personeel. Of juist wel, maar dan exclusief personeel. Of er worden geen of veel minder patiënten aan- of opgenomen, omdat afdelingen nog gesloten zijn en personeel elders moet bijspringen. De grote uitdaging is om telkens gezamenlijk het best passende antwoord op een personeelsvraagstuk te geven. Onze intercedenten zijn uiterst flexibel, denken in oplossingen en kijken naar de mogelijkheden bij onze klanten. Een goed voorbeeld daarvan is de nieuwe functie van gastheer/gastvrouw die bezoekers ontvangt bij de ingang van een zorginstelling. 

Het is lastig dat zorgorganisaties nog niet echt vooruit kijken, maar per dag bezien wat er speelt. Ze staan nog in de overlevingsstand. Begrijpelijk, maar ook zorgelijk. Want de zomer komt er toch aan: een periode waarin normaal gesproken veel gebruik wordt gemaakt van flexkrachten. Eigen personeel moet toch ook eens rust kunnen nemen, want hun werk is fysiek en emotioneel zwaar. Over het algemeen geldt dat er een groot spanningsveld is tussen personeel op de been houden en tegelijkertijd personele vraagstukken oplossen.’

Continuïteit van de zorg
Zorg gaat altijd door, en Care4 Group tot nu toe gelukkig ook. Op onze oproepen om juist nu aan de slag te gaan in de zorg, is behoorlijk gereageerd. Dit laat zien dat veel mensen echt iets voor een ander willen betekenen. Mooi om te zien. Nu is het wel de vraag hoe we deze nieuwe mensen behouden voor de zorgsector! En hoe we ervoor kunnen zorgen dat flexkrachten weer de uren kunnen maken waarop ze rekenen. En hoe we vaste krachten naast hun baan weer een paar extra uren op uitzendbasis kunnen laten werken… 

Voor de continuïteit is het spannend hoe de vakantieperiode eruit ziet? Mogen vaste zorgmedewerkers vakantie opnemen? Zo ja, hoe gaan zorgorganisaties hun afwezigheid dan invullen? Eigenlijk zitten wij hierdoor continu in een spagaat. Wat willen je klanten en wat is hun beleid? Vooral dat laatste kan per zorgorganisatie of regio enorm verschillen.’

Zorgelijk
‘Wat wij nu regelmatig horen, is dat zorgorganisaties deze zomer geen extra personeel nodig hebben. En dat terwijl er juist elk jaar opnieuw ’s zomers een schaarste aan zorgpersoneel is! Ik maak me dan ook best zorgen over het eigen personeel van die organisaties. Hoe lang houden zij het nog vol? Zij werken verschrikkelijk hard en lopen al heel lang op hun tenen. En de afgelopen periode was het vrijwel onmogelijk om verlof op te nemen. Ik hoop niet dat ze omvallen, want dan hebben de zorgorganisaties waar zij werken direct een nog groter probleem. Het zou goed zijn om duidelijke afspraken met ze te maken over bijvoorbeeld verlof of beschermmiddelen. En over de inzet van ‘verse’ mensen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en volg dit op de voet.’

Actuele vraagstukken
‘Ik ben heel benieuwd naar de toekomst van de zorgsector. In met name de hogere functieniveaus zijn de tekorten schrijnend. De uitstroom is groot. De hoge werkdruk en cao maken het zorgvak er niet aantrekkelijker op. We moeten ons met z’n allen inzetten om zorgmedewerkers te laten instromen, en ze te behouden voor de zorgsector! Persoonlijk begrijp ik dan ook niet waarom de Kamer tegen een salarisverhoging heeft gestemd. De zorgmedewerkers hebben laten zien dat we ze heel hard nodig hebben. En dat ze dus structureel meer verdienen dan alleen een applaus! 

Door het coronavirus blijven er een hoop vraagtekens. Wat ik net al aangaf: hoe gaat de zomer verlopen? Wij brengen dit keer op keer onder de aandacht bij zorgorganisaties. Iedereen hoopt op een veilige zomer. Dat iedereen kan uitrusten en genieten, en we niet in het najaar de kous de kop krijgen door een tweede golf. We moeten met z’n allen waakzaam blijven, want het virus is niet weg!’

Dankbaar 
‘Wat een knappe prestatie hebben al onze interne en externe medewerkers neergezet! Wij zijn bijzonder dankbaar voor al hun inzet. Hoe de situatie zich verder gaat ontwikkelen, weet niemand. Maar verandert er iets, dan weet ik zeker dat we ons direct weer aanpassen aan de situatie. Snel schakelen, dat blijven we doen. En ons inzetten om de beste match te maken tussen onze zorgprofessionals én klanten ook. Samen blijven we de zorg beter maken.’