Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen. Indien je op akkoord klikt geef je hiervoor toestemming. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement of onze cookieverklaring voor meer informatie.

20-May-2022

Technologie en innovatie in de zorg

Technologie en innovatie is hard nodig, toch? Want doordat de zorg kampt met een tekort aan medewerkers en de productiviteit zo onder druk staat, wordt het steeds moeilijker wordt om extra gezondheidswinst te realiseren. Gezondheidswinst voor iedereen in de zorg, van patiënten en cliënten zelf tot alle zorgprofessionals.

Prettig voor patiënten én zorgverleners

Naast dat er structurele veranderingen nodig zijn om de toekomst en continuïteit van de zorg veilig te stellen, kunnen technologie en innovatie hier ook een grote rol bij spelen. De zorg kan nog efficiënter en prettiger worden voor patiënten en – niet onbelangrijk! – ook voor jou als zorgprofessional. Hoe fijn is het als jij tijdens jouw diensten nog betere zorg kunt verlenen zonder dat het jou extra moeite kost! Slimme technologie biedt handige hulpmiddelen, zoals zorgbots en digitale intakes voor een opname in het ziekenhuis. Er zijn natuurlijk nog veel meer technologische snufjes die niet alleen mensen zelf in staat stellen hun gezondheid beter te monitoren, maar ook zorgprofessionals meer tools in handen geven om de gezondheid van patiënten en cliënten nauwkeuriger te bewaken.

Innovatie van de zorg

Stel dat een verslavingszorgteam twee keer zoveel cliënten kan begeleiden, zonder meer uren te maken? Of dat een medisch specialist vier keer zoveel patiënten per jaar kan zien, zonder dat ze naar het ziekenhuis hoeven te komen? Een mooi voorbeeld hiervan is de proef van het Erasmus MC vorig jaar deed n.a.v. de bijna 70.000 patiënten die jaarlijks naar maag-darm-leverpoli’s in het hele land komen als gevolg van het bevolkingsonderzoek naar darmkanker. Door de intakes digitaal te doen, worden de poli’s veel minder belast. Patiënten kijken thuis een online instructiefilmpje over het darmonderzoek en vullen, ook online, alvast de nodige formulieren in. Bovendien voorkomt een speciaal ontwikkelde camerapil voor darmonderzoeken dat veel coloscopieën in het ziekenhuis voor niets worden gedaan. Win-win voor alle betrokkenen dus! 

Innovatie – een strategisch speerpunt

Het tekort aan personeel, de stijgende levensverwachting en toenemende mogelijkheden van technologie maakt dat zorginnovatie een strategisch speerpunt is van bijna alle zorginstellingen. Innovatie raakt iedereen, zowel in de zorg (patiënten, cliënten, verwanten, verplegers, artsen en specialisten) als andere partijen die betrokken zijn (leveranciers, zorgverzekeraars en de overheid).

Innoveren met technologie

Zorgtechnologie, wat is dat nu eigenlijk? Heel breed gesteld gaat het om het toepassen van technologie in de gezondheidszorg om die zorg beter, goedkoper, effectiever en/of efficiënter te maken. Maar maakt technologie de zorg ook echt beter? Als patiënten met een app zelf een aantal metingen kunnen doen, dan zorgt dat wellicht voor goedkopere zorg omdat jij er als zorgverlener dan even niet aan te pas komt. Tegelijkertijd kun je je afvragen of het dan ook echt beter is, en of de patiënt het zelf ook als prettiger ervaart. Innoveren ‘schuurt’ altijd een beetje. Het gaat immers over structurele veranderingen die als heel ingrijpend kunnen worden ervaren. Maar om alles gewoon bij het oude te laten, zou zonde zijn, vind je ook niet? Zonde van het potentieel dat innoveren met zorgtechnologie met zich meebrengt.

Verschillende soorten technologie

Innoveren door zorgtechnologie in te zetten, biedt een scala aan mogelijkheden en oplossingen. En kunnen bovendien substantieel bijdragen aan preventieve gezondheidszorg. 

  • Software – door videoconferencing en virtual reality hoeft een arts, specialist of verpleger niet altijd meer bij de patiënt te zijn om advies te geven, een diagnose te stellen of zorg te verlenen. Een mooi bijkomend voordeel is dat het de gezondheidszorg in ontwikkelingslanden ook radicaal kan verbeteren! Daar wordt de hele wereld een beetje beter van!

  • Big data – dit hangt samen met verdere digitalisering in de gezondheidszorg. Hoe meer is gedigitaliseerd, hoe makkelijker analyseren wordt. Een voorbeeld: door bloedwaardes op te slaan in een database en deze voor andere zorgprofessionals ‘openbaar’ te maken, kan een specialist analyses doen om trends te ontdekken of vergelijkingen te maken. Door het gebruik van data kunnen er ook voorspellingen worden gedaan over de ontwikkeling van iemands gezondheid. Handig als een app straks zou kunnen voorspellen wanneer je griep krijgt. En nog beter – wat je moet doen om dit te voorkomen!  

  • Sensoren – door overal sensoren in te stoppen, is er op gezondheidsgebied van alles te meten. Ideaal om zelf nog meer (vitale) lichaamsfuncties in de gaten te kunnen houden, gewoon thuis of op het werk. Zoals die slimme oordopjes waarmee je niet alleen naar muziek kunt luisteren, maar ook kunt monitoren wat je hartslag is, hoeveel calorieën je verbrandt en hoeveel stappen je per dag zet. Precies wat de meeste smartphones vandaag de dag ook kunnen. 

  • Slim huis – en wat denk je van een zogenaamde ‘smart home’, een huishouden vól slimme apparaten. Zoals een slimme badmat die je gewicht en BMI meet. Of een slim toilet dat je ontlasting analyseert en een matras vol met sensoren die je nachtrust in de gaten houden. 

Kunstmatige intelligentie in de zorg

Artificial Intelligence (A.I.), oftewel kunstmatige intelligentie, wordt steeds meer met succes toegepast in de zorg. Zo toonde een Nederlands onderzoek in 2015 aan dat diagnoses van prostaatkanker die door een computer waren gesteld op basis van MRI-scans even goed waren als die van menselijke radiologen. Een onderzoek in 2016 toonde aan dat kunstmatige intelligentie met behulp van microscoopbeelden longkanker zelfs beter kon diagnosticeren dan menselijke pathologen. En in april 2018 werd in de VS een softwareprogramma goedgekeurd dat een oogdiagnose kan doen om een bepaalde oogziekte te detecteren door een foto van de retina te analyseren. 

Zorgbots in alle soorten en maten

Werk je in de ouderenzorg, dan ligt er vast zo’n gezelligerd bij jou op de afdeling. Een interactieve robothond (of -kat voor de kattenliefhebbers) voor bijvoorbeeld dementerende bejaarden: aaibaar, en reagerend op aanraking, knuffelen en geluid. Ze kunnen erg rustgevend zijn voor bewoners. Zorgbot Zora neemt jou taken als zorgprofessional uit handen door bewoners te vermaken met muziek en dans. Werk je met mensen met een beperking, dan ken je zorgbot Tessa wellicht al. Tessa begeleidt dagelijkse activiteiten van mensen met niet-aangeboren hersenschade, en zou twee uur zorg per week moeten besparen. Er zijn ook allerlei huishoudrobots (zoals Rose en Tiago), herinneringsrobots die mensen helpen aan afspraken en wanneer het tijd is om medicatie in te nemen, en robots met specifieke functies zoals sta-ophulp of bewegingsstimulans (bijvoorbeeld de robots Lea en Zora).

Samen zorg beter maken

De zorg beter maken? Wie wil dat nu niet! Care4 Group doet dat het liefst samen met jou! Daarom zijn wij altijd op zoek naar gekwalificeerde zorgmedewerkers in alle soorten en maten, die een open blik hebben op wat de toekomst van de zorg allemaal te bieden heeft. Ben jij die helpende, verzorgende-IG, verpleegkundige, begeleider, groepsleider, doktersassistente etc. die wij zoeken? Met ervaring of bijna/net klaar met je opleiding? Wij hebben de leukste jobs en diensten voor jou, en maken graag kennis met je. Ook om te horen wat jij denkt dat nodig is om de zorg beter te maken. Dat zou zo maar eens jouw eigen ontwikkeling kunnen zijn, via onze Care4Academy

Samen zorg beter maken!